Doma

5 triků, jak co nejlépe využít fitness tracker

Autor:   | 

Tím, že si nasadíte nový fitness náramek nebo hodinky, se nestanete automaticky zdravější. Musíte se i naučit, jak tento systém dobře využít.

Pokud se spoléháte, že vám v tomto roce fitness tracker (měřič) od Jawbone, Fitbit, Microsoft apod., pomůže dostat se do formy, možná bude vhodné upravit vaše očekávání: „Nevíme, zda tato zařízení opravdu pomáhají lidem vést aktivnější a zdravější život,” říká Glenn Gaesser, profesor Arizona University a ředitel Healthy Lifestyles Research Center (Výzkumné centrum pro zdravý životní styl). „Opravdu na to není žádný důkaz.” I když si někteří lidé stěžují na získání nežádoucí váhy poté, co začali nosit fitness tracker, mnozí další tvrdí, že jejich zařízení jsou přesně to, co potřebují, aby byli více aktivní. A když si uvědomíte, jaká část populace tráví sedm nebo osm hodin denně na svém pozadí, jeví se tento pomocník jako velmi užitečná věc.

Ačkoliv vás tato zařízení nevedou automaticky k pohybu, požádali jsme několik odborníků o tipy, jak z nich i tak vytěžit co nejvíce, bez ohledu na jejich nedostatky.

1. Předpokládejte nejméně 10% toleranci chyb při výpočtu spálených kalorií.

Nedávná americká studie zjistila, že výpočet spálených kalorií v trackeru se mýlil v průměru o 10-15 %. „Každý, kdo chce zhubnout, by měl předpokládat, že tracker nadhodnocuje jeho úsilí,” upozorňuje Kristin Kirkpatrick, dietoložka z Cleveland Clinic. „Stačí konzumovat denně 500 kalorií navíc, abyste získali kilo za týden.” Takže je určitě rozumné preventivně předpokládat určitou výchylku při výpočtu z trackeru.

smart hubnuti

2. Uvědomte si, že odhady spálených kalorií mohou být i zcela mylné. Sledujte je proto sami.

Pokud váš tracker neobsahuje vestavěný senzor tepové frekvence (jako Microsoft Band, Jawbone UP3 a Basis Peak), tak bude výrazně podceňovat, kolik kalorií spálíte během mnoha různých aktivit, jako jízda na kole, posilování a jóga, protože zabudovaný akcelerometr nedokáže tak snadno detekovat pohyb. V roce 2013 studie v Medicine & Science in Sports & Exercise zjistila, že trackery podceňují energetický výdej například u cyklistiky až o 55 %. Stejně tak dobře nefungují při silových cvičení. Dokonce náramek s pulsometrem není dostatečně přesný, protože nedokáže dokonale zachytit váš radiální puls, obzvláště pokud během intenzivního cvičení hodně pohybujete zápěstím.

3. „Buddy systém” má plusy i mínusy.

Jawbone tvrdí, že jeho uživatelé, kteří mají alespoň 3 „parťáky”, s nimiž sdílí údaje o své aktivitě, udělají o 1 000 kroků denně více než ti, kteří informace s nikým nesdílí. Fitbit také tvrdí, že uživatelé s alespoň jednou další osobou v systému udělají o 27 % více kroků. Fitbit parťáci mohou skládat různé výzvy: například „Work Week Hussle” (shon pracovního týdne), kdy systém během jednoho týdne sleduje vaše kroky a vítěz pak získá virtuální trofej. Ale výzkumník Browning z Colorado State University poukazuje na to, že motivační efekt toho, že jste součástí skupiny, funguje pouze v případě, že vyhráváte. Jako alternativu místo toho zvažte možnost nastavení si krátkodobých cílů, kdy si vytvoříte vlastní úroveň rozvoje aktivity. Dobrý začátek představuje třeba nárůst o 20 %.

cviceni s prateli

4. Je to jen na vás, zda své rozhodnutí dotáhnete do konce.

S trackerem si můžete vyhrát i po dobu několika měsíců. Ale snadno se může stát, že vás začne nudit a pak si jej sundáte a už jej znovu nenasadíte. Nakonec musí vaše motivace, jako obvykle, přijít zevnitř. Tato zařízení vám pomohou více se zamyslet nad významem fitness, ale nakonec se jedná o vaše rozhodnutí.

5. Není to jen o strukturovaném cvičení.

Tracker je skvělý způsob, jak vyčíslit, kolik energie strávíte běžnými činnosmi, jako je úklid celého domu nebo vynášení odpadků. A tento pohyb může být pro celkové zdraví dokonce důležitější než formální cvičení. Vstát a pohybovat se co nejvíce po celý den je pro vás lepší než intenzivní cvičení jednou za den, pokud zbytek času strávíte sezením. Pokud děláte dostatek různých aktivit v průběhu celého dne, tak můžete být překvapeni, že se výsledky dostaví i bez toho, abyste běželi maraton.

Přidejte komentář