Babské rady

Běžné zdravotní potíže a správné stravování

Autor:   | 

Máte nepravidelnou menstruaci? Trpíte zvýšenou bolestí kloubů s přibližující se menopauzou? Pokud ano, je moc dobře, že čtete tento článek.

Ženy během svého života projdou mnoha fyziologickými změnami – od menstruace, přes těhotenství až k menopauze a ve všech fázích jsou vystaveny mnoha zdravotním problémům. Existuje plán kontroly zdraví nebo nějaký jídelníček, který může ženám pomoci proplout mezi těmito fázemi bez větších zdravotních problémů? Ano, existuje! Poradíme, jak zvládnout různá zdravotní rizika. Zároveň je dobré chodit na preventivní prohlídky k lékaři a zdravě se stravovat. Chcete mít více informací? Čtěte dál.

Časté zdravotní problémy:

1. Nepravidelná menstruace

Věk: 25–33 let

Jedním z nejčastějších důvodů nepravidelné menstruace je menstruační syndrom. Ten nastane, pokud dojde k náhlé změně hormonální hladiny v těle ženy. Zvýšená hladina mužských hormonů spustí abnormální ovulaci a ta vede k nepravidelnému cyklu, někdy i k jeho absenci. Některé ženy během svého menstruačního období zažívají příliš silné a bolestivé krvácení.

Co byste měla dělat?

Řešení tohoto problému je jednoduché! Jezte zdravě. Konzumujte více ovoce, zeleniny a luštěnin a omezte přísun cukrů. Měla byste do vašeho jídelníčku zahrnout i nízkotučné mléčné výrobky. Nezapomeňte třikrát až čtyřikrát týdně cvičit. To by i vám mělo pomoci. Pokud bude váš menstruační cyklus i nadále nepravidelný, konzultujte to s gynekologem.

2. Náladovost

Věk: všechny věkové kategorie

40 % žen trpí každý měsíc různými menstruačními syndromy a výkyvy nálad jsou jedním z nich.

Opět se jedná o vedlejší efekt hormonálních změn a může k němu dojít i při menopauze nebo v těhotenství. Pokud máte během menstruačního cyklu v těle nedostatek vápníku, budete zcela určitě podléhat změnám nálad.

Co byste měla dělat?

Podle německé studie vám rostlina drmek obecný pomůže utlumit změny nálad, a to už za 3 měsíce při pravidelné konzumaci. Pokud ovšem budete dodržovat zásady zdravého stravování a sníte denně tři porce libovolných mléčných výrobků, mělo by vám to pomoci také.

3. Nadváha nebo obezita

Věk: všechny věkové kategorie

Existuje jednoduchý způsob, jak zjistit, jestli máte tu správnou hmotnost – pomocí indexu BMI.

Co byste měla dělat?

Promluvte si s odborníkem na výživu a nechte si od něj sestavit jídelníček. A cvičte.

4. Vysoký krevní tlak

Věk: 40 let

Vysoký krevní tlak může vést k mrtvičce, ke komplikacím spojených s ledvinami, k očním problémům, selhání srdeční činnosti, atd.

Co byste měla dělat?

Choďte pravidelně k lékaři a nechte si kontrolovat svůj krevní tlak každé dva roky.

5. Osteoporóza

Věk: 60 let

Je potřeba mít informace o riziku kostních poranění a zlomenin.

Co byste měla dělat?

Test zvaný DEXA scan je dnes již zcela běžný. Měla byste jej podstoupit, jakmile překročíte šedesátku. To vám pomůže zjistit stav vašich kostí a diagnostikovat případnou osteoporózu nebo řídnutí kostí. Poraďte se se svým lékařem a dodávejte tělu více vápníku.

6. Pohlavní choroby

Věk: 20–30 let

Pohlavní choroba může způsobit to, že budete mít problém s otěhotněním. Zároveň může ovlivnit zdraví vašeho dítěte.

Co byste měla dělat?

Pokud jste sexuálně aktivní, pak byste určitě měla podstoupit testy na pohlavní choroby. Poslední dobou se u mladých žen vyskytuje velmi často bakterie zvaná chlamydie. Promluvte si se svým lékařem o způsobech, jak se před ní chránit.

Potraviny, které byste měla jíst:

1. Vajíčka

Vajíčka by neměly být jen vaší oblíbenou nedělní snídaní, ale především zásobárnou bílkovin pro váš organismus. Dodávají tělu ten správný cholesterol a díky tomu lze předejít infarktu, selhání srdce a jiným kardiovaskulárním onemocněním. Ženy, které sní týdně 6 vajec, mají o 44 % nižší riziko vzniku rakoviny prsu.

2. Čerstvé ovoce a zelenina

Strava bohatá na čerstvé ovoce a zeleninu by měla být pro všechny ženy samozřejmostí. Nejenže vám pomůže snížit váhu a zrychlí metabolismus, ale také díky ní předejdete nadýmání a zácpě. Šťavnaté jablko nebo zeleninový salát vás navíc zasytí při pocitu velikého hladu a nebudete tak zbytečně přibírat.

3. Mléko

Při boji s příznaky menopauzy je nezbytné zahrnout do vašeho jídelníčku mléko. Díky němu dostáváte do těla více vitamínu D a také vápníku a dochází tak ke zvýšení odbourávání tukových buněk. Mléko navíc zpevňuje kosti a zuby a zabrání onemocněním, jako jsou artritida nebo osteoporóza. Pokud vaše tělo denně přijme 1500 mg vápníku, můžete znatelně snížit riziko vzniku osteoporózy. Kromě mléka jsou dalším zdrojem bohatým na vápník i jogurt, sýr, tofu a brokolice.

4. Celozrnné obilí

Celá obilná zrna jsou další potravinou, kterou byste měla jíst, zatímco se snažíte zvládnout svou menopauzu. Do jídelníčku si zahrňte hnědou rýži, celozrnný chléb, oves nebo indické celozrnné placky zvané chapati. Celá zrna jsou totiž bohatá na vlákninu a platí, že dospělé ženy potřebují kolem 21 gramů vlákniny denně.

Přidejte komentář