Diety

Co je lepší pro hubnutí, dieta nebo cvičení?

Autor:   | 

Ptali jsem se vědců, kteří se věnují výzkumu vlivu cvičení na lidské tělo o tom, zda je pro hubnutí důležitější dodržování diety nebo pravidelné cvičení, a jejich odpověď nás překvapila.

cviceni nebo dieta

Pokud chcete shodit pár kilo, už jste určitě slyšeli mantru: Je třeba začít správně jíst a cvičit. Ale vzadu v hlavě vám zněla otázka – když na to přijde, co je důležitější? Dát si salát místo hranolek nebo docházet do tělocvičny po čtyři dny v týdnu? Některé studie naznačují, že dieta – a tedy osekání kalorií v jídle – je klíčovým hráčem, protože cvičením spálíte celkem méně kalorií (a zabere to mnohem více času), než si většina lidí myslí. Jiné studie však ukázaly, že pokud si chcete udržet úbytek váhy, tak musíte správně jíst a pravidelně cvičit.

Nedávno jsme se na to ptali Philipa Stanfortha, který je profesorem sportovních věd na univerzitě v Texasu. Vysvětlil nám, že v krátkodobém horizontu je pro váhový úbytek mnohem důležitější stravování. Pro udržení požadované váhy v dlouhodobém horizontu je však pravidelné cvičení téměř nezbytné. Jak říká: „Studie převážně ukazují, že pokud jde o hubnutí, tak jídlo hraje mnohem větší roli než cvičení. Když se ale podíváte na lidi, kteří už zhubli a daří se jim váhu udržet, tak cvičení je pro ně velmi podstatné.”

cviceni pro zdravi

Nedávno proběhla studie na toto téma, kde byla sledována velká skupina lidí, kteří ztratili na váze. A pokud jsme se zaměřili na lidi, kteří si byli schopni tuto váhu i udržet, tak více než 90 % z nich pravidelně cvičilo. Existují i jiné studie, které srovnávaly úbytek kalorií v jídle s výdaji při cvičení (což znamená, že například jedna skupina lidí ubrala ze své každodenní stravy 500 kalorií a další skupina lidí spálila každý den 500 kalorií v posilovně), a proto bylo ve výsledku možné pozorovat skoro stejný typ změn.

Pokud však uvažujeme prakticky, tak abyste spálili 3 500 kalorií, musíte ujít asi 50 km! Ale když se zaměříte na jídlo, tak tyčinka Snickers může mít řekněme 500 kalorií. Takže bude mnohem snazší si nedat Snickers, než chodit každý den 8 km. Na tuto námitku však Stanforth reaguje: „Spousta lidí dokázala zhubnout. Méně si však váhu zvládne udržet. Opět – viděli jsme, že 90 % lidí, kteří to dokázali (ve zmíněné studii), pravidelně cvičí.” Takže to vypadá, že cvičení v dlouhodobém horizontu hraje větší roli. Tento výzkum ukazuje, že na cvičení vedoucímu k trvalému hubnutí něco bude.

cviceni pro hubnuti

Výzkum samozřejmě také prokázal, že cvičení má kromě trvalé ztráty tělesné hmotnosti i množství dalších pozitivních účinků: pomáhá zlepšit naši náladu, chrání naše tělo před škodlivými účinky stárnutí a lépe díky němu zvládáme příznaky stresu, deprese či úzkosti. Plus posilování svalů znamená, že tělo bude pálit více kalorií při běžných činnostech po celý den.

Přidejte komentář