Hubnutí

Co nesnídat, když se snažíte zhubnout

Autor:   | 

Snídaně si titul nejdůležitějšího jídla dne zasloužila oprávněně. Po noci, během které v podstatě strávíme vše z předchozího dne, naše těla potřebují co nejvíce živin. Bez pořádného výživného „paliva” se budeme cítit unavení, budeme mít výkyvy nálad, chuť na vše nezdravé, co nám přijde do cesty, i větší objem v pase. To nezní záviděníhodně, že?

Některé ranní snídaňové klasiky jsou evidentně špatnou volbou a každý o nich ví. Ano, je řeč především o koblihách a rohlících. Některé varianty snídaní jsou ale skrytými hrozbami vašeho zdraví a postavy a vy o nich proto možná ani nevíte. Udělejte něco pro sebe a vyhněte se těmto šesti jídlům, která možná po ránu vyhledáváte s nadějí, že svůj den začnete zdravě a výživně…

breakfast-in-amerika-1472383-640x480

1. Sladké cereálie

Na Nesquiky a další sladké cereálie vzpomínejte jen jako na součást svého dětství a vyhýbejte se jim. Jsou tak nacpané cukry, že vám negativně ovlivní hladinu cukru v krvi a zajistí, že budete vyhledávat sladké a nezdravé svačiny v průběhu celého dne. „Klasické snídaňové pokrmy často obsahují hodně cukrů, málo živin, žádné vitamíny a minerály, minimum zdravých tuků, vlákniny a bílkovin. Zkrátka v nich není to, co potřebujeme, abychom mohli celý den fungovat, jak máme,” říká Isabel Smithová, která je odbornicí přes stravování. Do popsané škatulky potravin, které vám po ránu neposkytnou, co si vaše tělo žádá, patří i nejrůznější müsli a granoly, které se sice tváří zdravě, ale obsahují spoustu cukrů, éček a tuků. Až si příště budete vybírat ovesno-oříškovou směs, která vám bude zpříjemňovat rána, nezapomeňte si přečíst složení.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2. Waffle

Waffle miluje celý svět. Lidé v Belgii, USA i na severu Evropy by se po nich mohli utlouct. V našich krajích tak známé nejsou, ale pokud patříte mezi jejich fanoušky, zamyslete se nad tím, jestli vám za to stojí. Waffle koupené v supermarketech obsahují spoustu cukrů, lepku, konzervantů a dalších látek, které ve svém těle nepotřebujete. Pokud si budete dělat svoje vlastní těsto, nezapomeňte bílou mouku vyměnit za celozrnnou a cukr za javorový sirup, rozmačkaný banán nebo jiné zdravější sladidlo. „Když si vybíráte snídani, kombinujte bílkoviny nebo tuky se sacharidy, které nejsou výplodem potravinářského průmyslu a které jsou plné vlákniny. Držte se třeba míchaných vajíček se spoustou ovoce a zeleniny a celozrnným toustem,” doporučuje Smithová.

3. Pomerančový džus

Není nic lepšího než sklenice pomerančového džusu hned po ránu, že? Chuťově možná! Ovšem ze zdravotního hlediska nejde o nic, co byste měla opakovat každé ráno. Pomerančový džus je plný cukrů, za to má poskrovnu vitamínů a minerálů. „Džus, hlavně ten který prochází pasterizací, vám po ránu dodá spoustu cukrů a kalorií. Nutriční hodnota většiny džusů se navíc ztrácí v průběhu jeho přípravy, protože ovoce prochází vysokými teplotami. Džusy, které jsou lisované za studena, jsou většinou dražší, ale aspoň obsahují více živin a méně cukru,” radí Smithová. Pokud si džus nedokážete odepřít, zkuste najít ten, který obsahuje nějaký druh zeleniny.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4. Pečivo a smetanový sýr

Vůně, která se po ránu line z pekáren, je neodolatelná. Totéž se dá říct o chuti čerstvého pečiva, které se rozpadá na jazyku! Ale buďte silná a zkuste odolat. Průmyslově zpracované a bílé pečivo obsahují spoustu kalorií a jejich výživová hodnota je ostudně nízká. Většina pečiva se skládá z jednoduchých sacharidů, takže pokud nevolíte opravdu kvalitní celozrnné pečivo, které je ovšem v supermarketech těžko k sehnání, přicházíte o vlákninu, jež by vás zasytila na delší dobu. Jestli se pečiva nedokážete vzdát, doporučujeme zvýšit jeho nutriční hodnotu tím, že si na něj dáte něco výživnějšího než je smetanový sýr. Buďte kreativní a pomazánky střídejte. Na jednu část pečiva si rozmažte avokádo posypané troškou soli, pepře a chilli. Na tu druhou si dejte domácí arašídové máslo, které poklaďte banány a posypte skořicí. Díky tomu si daleko více pochutnáte a poskytnete svému tělo více vitamínů, bílkovin i zdravých tuků.

5. Instantní ovesné kaše

Domácí ovesná kaše, kterou vykouzlíte za pár minut, zajistí skvělý začátek dne. Pokud ale volíte rychlejší variantu a koupíte si instantní ovesnou kaši, svému zdraví příliš neprospějete. „Když si vyberete předpřipravené kaše, většinou přijdete o spoustu vlákniny, protože vločky v těchto kaších jsou daleko více průmyslově zpracované. Navíc je k nim přidána spousta cukru a dochucovadel,” říká Smithová. Šetřete svoji peněženku a tělo a ráno si udělejte svoji vlastní kaši. Rozmačkejte do ní banán, přidejte chia semínka, kokos, skořici a posypte kupou ovoce, ořechy a semínky. Lepší start dne těžko najdete!

rice-pudding-1319078-640x480

6. Ochucené jogurty

Stejně jako připravené instantní ovesné kaše, jsou i jogurty zdravé, dokud do nich společnosti nezačnou přidávat průmyslové barvy a chutě. „Jogurt je ve své nejjednodušší formě skvělý, protože je bohatým zdrojem vápníků, bílkovin a pro zažívání skvělým probiotikem. Ochucené jogurty, které zaplavují pulty supermarketů, jsou ale plné přidaných cukrů a sirupů. Nejhorší jsou paradoxně jogurty s ovocnými vrstvami vespod. Místo nich raději sáhněte po bílých jogurtech, které si můžete dosladit a dochutit vlastním čerstvým ovocem a oříšky, které dodají vašemu tělu potřebnou dávku zdravých tuků, jenž zajistí, že se budete cítit déle sytí,” radí Smithová.

breakfast-1560361-640x480

Přidejte komentář