Pohyb / Sport

Cukrovka a fyzická aktivita: Co jíst před a po cvičení

Autor:   | 

Ať už jste diabetik prvního nebo druhého typu, dostatečný pohyb je základ pro úpravu vstřebávání inzulínu a zachování si dobrého zdraví.

Pro lidi s diabetes je mnohem těžší vykonávat fyzickou aktivitu. Nemohou se prostě obléci a jít do posilovny. Musí mít stále na paměti hladinu cukru v krvi, a to jak před cvičením, tak i po něm. Aby bylo zabráněno hypoglykémii (velmi nízká hladina cukru v krvi, jejímž následkem je kóma) nebo hyperglykémii (vysoká hladina cukru v krvi, trpí ledviny, oči a nohy), je třeba jíst v individuálně ustanovených časech správné množství kvalitního jídla a pečlivě to dodržovat.

running-1431522-638x321

Když je hladina cukru v krvi nízká

Hladina glukózy v krvi se může měnit vzhledem k tomu, kterou aktivitu zrovna vykonáváte, jak dlouho ji děláte a s jakým nasazením. Někteří jedinci mohou zažít hypoglykémii při aktivitě nebo i po ní. Když máte problém při cvičení, Americká asociace diabetes (American Diabetic Association) doporučuje dát si malou sacharidovou svačinku (zhruba 15 gramů), to pro zvýšení cukru v krvi. Toto doporučení aplikujeme hlavně tehdy, má-li fyzická aktivita přesahovat půl hodiny. Je možné, že budete také potřebovat lehce snížit přísun inzulínu, což je ovšem nutné konzultovat s lékaři. Nejdůležitější je mít sebou dostatek rychlých cukrů (např. bonbony plné sacharidů) nebo nějaké sladké pití (např. colu), kdyby došlo k náhlému poklesu cukru v krvi.

Když je hladina cukru v krvi vysoká

Náročné a namáhavé cvičení může do krve začít uvolňovat stresové hormony (převážně adrenalin), které automaticky zvyšují hladinu cukru v krvi. Pokud máte vysoký cukr ještě před zahájením aktivity, je třeba zkontrolovat ketony v moči, které by znamenaly, že nesmíte cvičit. Pokud máte hodnotu cukru kolem 17 a výše, také už nesmíte cvičit.vejce-vareneAby jste se vyhnuli vysokému cukru, udělejte si proteinovou svačinu tak hodinu před cvičením. Vysoký cukr po cvičení znamená, že by jste si měli dávat pozor na příjem sacharidu. Nezapomeňte, že fyzická aktivita může rozkolísat hladinu cukru v krvi i na podstatně delší dobu po cvičení (např. i v noci můžete mít problémy). Proto se diabetikům doporučuje cvičit s mírou a ne extra náročné cvičení. Diabetikům se nedoporučuje dělat vrcholově sport.

Pokud máte časté problémy při fyzických aktivitách, a to ať už vysoký, nebo nízký cukr v krvi, zajděte za svým lékařem. Spolu sestavíte dohromady vhodný jídelníček, který vám zajistí bezpečné a zdravé cvičení, což je u diabetiků velmi důležité.

Přidejte komentář