Doma

Cvičení, které vám prodlouží život

Autor:   | 

Chcete se hýbat, hubnout a žít zdravě, ale nebaví vás cvičení ve fitness centru? Začněte aspoň chodit do schodů. A přidat tempo na kole. To podle expertů stačí k tomu, abyste si prodloužily život.

Choďte po schodech

V roce 2008 švýcarská studie zjistila, že lidé, kteří vyměnili používání eskalátorů a výtahů za chůzi po schodech, snížili své riziko předčasného úmrtí o 15 procent. „To naznačuje, že chůze po schodech může mít významné důsledky pro lidské zdraví,” sdělil BBC vedoucí výzkumník Dr. Philippe Meyer.

chůze do schodů pro hubnutí i zdraví

Také dřívější studie zaměřené na lidské zdraví od absolventů Harvardské univerzity prokázala, že zdolání 35 a více schodů týdně výrazně zvyšuje dlouhověkost v porovnání s lidmi, kteří zdolali méně než 10 schodů týdně.

Na kole… ale rychleji!

Cesta do práce na kole je skvělý způsob, jak vtěsnat cvičení do vašeho nabitého pracovního dne. Umožňuje vám užít si nějaký čas na čerstvém vzduchu a dokonce i ušetřit peníze za benzín. Poklidná jízda, která vám sice umožní dojet do kanceláře méně zpocení, však neovlivní délku vašeho života tolik, jako kdybyste do toho opravdu šlápli.

jízda na kole pro hubnutí a zdraví

Studie kodaňských cyklistů zjistila, že muži, kteří jezdili nejrychleji, žili o více než pět let déle než ti s pomalejším tempem a nejrychlejší ženské cyklistky pak žily déle téměř o čtyři roky.

Nasaďte vyšší tempo chůze

V roce 2011 bylo zjištěno, že lidé, kteří přirozeně chodí tempem jeden metr za sekundu nebo rychleji, žili déle než jejich pomalejší vrstevníci.

Ale tempo chůze je spíše indikátor dlouhověkosti než způsob, jak život prodloužit, jak upozornila spoluautorka práce. „Vaše tělo si samo volí rychlost chůze, která je pro vás nejlepší, a tato rychlost je i váš ukazatel zdraví,” řekla vedoucí výzkumu Dr. Stephanie Studenski pro deník My Health. Dále sdělila: „Zvyšovat tempo své chůze nemusí nutně znamenat, že se náš život náhle prodlouží.”

Cvičte 15 minut denně

Někteří lidé si myslí, že pro plný užitek z dobrého tréninku, se musíte potit po celých 30 minut – nebo i déle. Ale jelikož si tolik lidí s obtížemi najde i těchto 30 minut, začali výzkumníci pátrat po tom, zda by kratší relace nemohla mít stejný účinek.

cvičení pro zdraví a hubnutí

 

Srovnání osob se sedavým způsobem života a osobami s 15 minutovou každodenní činnosti, jako například svižnou chůzí, přidalo druhé skupině tři roky průměrné délky života, jak uvedla agentura Reuters v roce 2011.

Plavte

Analýza dat z Aerobic Centra z roku 2009 zjistila, že ženy, které chodily pravidelně plavat, měly o 50 procent menší riziko úmrtí než muži se sedavým způsobem života – plavkyně měly zároveň i nižší úmrtnost než lidé, kteří pravidelně běhali.

plavání pro zdraví a hubnutí

Prostě při pohybu zrychlete

Rychlejší chůze, vyšší tempo na kole – základní téma těchto doporučení je jasné: intenzita. Podle studie z roku 1995 lze celkově říci, že energické aktivity mohou mít větší vliv na zvýšení délky života než málo energetické činnosti.

Ve skutečnosti, intenzivní pohyb může zdvojnásobit počet přidaných let, než kdybychom přidali pouze klidné cvičení, jak uvádí studie z roku 2005. Dle deníku The Washington Post chůze po dobu 30 minut po pět dní v týdnu vedla v průměru k navýšení o 1,3 až 1,5 let, zato intenzivní cvičení, jako je běhání půl hodiny, pět dní v týdnu, mělo za následek navýšení 3,5 až 3,7 let.

Přidejte komentář