Hubnutí

Cvičení vs. strava: Co je pro redukci hmotnosti důležitější?

Autor:   | 

Být zdravý je jednoduché, že? „Méně jíst, víc se hýbat.“ Lehce se to řekne, ale realizace takovýchto doporučení, pokud jde o zdraví a kondici, je už úplně jiná věc. Doporučení jako tato jsou prázdnými slovy, která nezohledňují praktickou stránku, takže, když se zaměříme na praktičnost, co je důležitější? Strava nebo cvičení?

Ano, všichni bychom měli jíst zdravěji. Ano, měli bychom cvičit každý den. Existuje nekonečné množství věcí, které bychom mohli dělat, abychom byli zdraví, jako méně sedět, jíst více zeleniny, jíst méně zpracované potraviny nebo pít méně alkoholu. Nebere se však ohled na reálné možnosti života: všichni jsme limitovaní omezeným množstvím zdrojů, jako jsou čas, energie, odhodlanost a peníze. Doporučení, která toto nezohledňují, v nás snadno mohou vzbudit pocit, že selháváme v cílech, které jsme si předsevzali dosáhnout.

balance-1172786-639x433

Jak efektivně propojit dietu a cvičení

Abych dal větší smysl propojení diety se cvičením, obrátil jsem se na mého přítele a experta přes obezitu, Dr. Yoni Freedhoffa. Yoni vede jednu z největších klinik na obezitu v Kanadě a pomohl už nesčetným jedincům prostřednictvím přístupu zaměřeného na zdraví a kondici. Yoni vysvětluje:

Většina lidí, které jsem viděl, zápasí daleko více s kuchyní než s tělocvičnou. Ochotně si najdou 30 minut nebo více denně, aby vyrazili do posilovny, na procházku nebo jednoduše zvýšily svou denní aktivitu tím, že parkují o něco dále, nebo chodí po častěji po schodech. Se stravou je to horší: sbalení oběda, nachystání ingrediencí, příprava večeře nebo dodržování jídelníčku. Myslím, že z části je to tím, že v to věří celý svět, poháněný bez pochyb obrovským množstvím peněz, které potravinářský průmysl vyhazuje na poselství, jak vyrovnat přijatou a vydanou energii, ale také protože nakrájení zeleniny nebo umývání plastových krabiček na jídlo nevyplavuje v našem těl endorfiny.

Většina lidí chce jak zhubnout, tak zlepšit své zdraví, takže je třeba se zaměřit jak na tělocvičnu, tak i na kuchyň. Pokud mi tedy dělá prvotní starost hmotnost, nikdy nepustím kuchyň k vodě kvůli cvičení. Namísto toho si celkový čas, který jsem schopný trávit v tělocvičně, formálně rozdělím na třetiny a minimálně jednu třetinu věnuji kuchyni. Pokud mi toto nastavení vyhovuje, mám rád život, který žiji, a jsem schopný to zvládnout. Takže to, co je dobré a optimální pro jednu osobu, bude pro druhou příliš málo nebo moc. Nejjednodušší testovací otázka, kterou si mohu položit, je „Mohl bych takhle žít napořád?“ a pokud je odpověď „Ne.“, budu ve své taktice muset něco změnit.

person-decision-1153342-640x360

S tímto přístupem pracoval Yoni s úspěchem s velkým množstvím pacientů.

Lidé, kteří jsou nejúspěšnější, jsou ti, kteří spojují jak soulad, tak nedostatky. Popřemýšlejte o tom, že začnete svůj hmotnostní management nebo zdravý životní styl, jako byste začali cvičit bojové umění. Nikdy by vás nenapadlo, že budete mít černý pásek, když se začnete hýbat. Namísto toho začnete s opravdu základními pohyby, které budete provádět znovu a znovu, dokud nepadnete. Tím se vyhnete zklamání a naplníte očekávání. A pak se pomalu ale jistě budete zlepšovat. Stejná věc funguje, když si osvojujete nějaké dovednosti, včetně zdravého životního stylu. Stejně jako jste možná schopní si v mysli představit obloukový kop, když začínáte dojo, neznamená to, že jste jednoduše schopní to udělat. Stejně je to se zdravým životním stylem. Jistě že můžete mít představu toho, jak by měl váš životní styl vypadat, dostat se tam ale bude pomalé, těžkopádné a plné pádů.

Menší počet pravidelných cviků je lepší než občasné cvičení. A ikdyž nejsou žádné studie o stravě nebo o cvičení, které bychom mohli převést do celoživotních doporučení, strávení 2-3 minut denně přípravou jídelníčku má pravděpodobně větší vliv na naši hmotnost než 30minutové cvičení v tělocvičně.

indecision-1167245-639x459

Jak tedy na to?

Dobře, předal jsem hodně informací vypovídajících o tom, že cvičení jako jediný prostředek k redukci nadváhy, je relativně neefektivní. Tady jsou dva jednoduché kroky, které byste měli udělat, abyste si nejlépe zajistili úspěch.

  1. Určete si, kolik kalorií vydáte každý den. Pro největší přesnost počítejte prostřednictvím procent tělesného tuku.
  2. Snižte svůj kalorický příjem o 20 %. Vždy když snižujete kalorický příjem, je užitečné rovněž zvýšit množství přijatých proteinů tak, abyste zůstali nasycení. (Vaše tělo na trávení proteinů také spotřebuje více energie, ve srovnání s karbohydráty nebo tuky.)

Všimnete si, že výše uvedená doporučení týkající se úbytku hmotnosti, vůbec nezmiňují cvičení. Ale i když byste neměli započítávat cvičení do vašeho energetického výdeje nebo příjmu, stále byste ho měli zařazovat tak často, jak je to praktické.

„Jistě, hmotnost se ztrácí v kuchyni,“ říká Dr. Yoni. „Ale zdraví se získává v tělocvičně.“

Přidejte komentář