Doma

Dechové cvičení, po kterém usnete do minuty

Autor:   | 

Lidé využívají řadu pomocníků pro lepší usínání, jako jsou špunty do uší, masky na oči, prášky na spaní aj. Tyto pomůcky však mohou být drahé a často poskytují jen krátkodobá řešení, zatímco spánkové poruchy a spánková deprivace nám i nadále komplikují život. Dr. Andrew Weil, absolvent harvardské medicíny, který se zaměřuje na celostní přístup ke zdraví, je přesvědčen, že dopřát si ten nejlepší spánek je stejně jednoduché jako nadechnout se a vydechnout.

Povzbuzující prostředky jako káva a energetické nápoje, budíky a světla z venku narušují náš cirkadiánní rytmus, také známý jako přirozený cyklus spánku a bdělosti. Právě proto se spánková deprivace stává stále častějším jevem. Přestože věda neumí určit přesnou dobu spánku potřebnou pro lidi v různém věku, National Sleep Foundation (Národní spánková nadace, USA) uvádí jako vhodné orientační pravidlo přibližně osm hodin spánku v případě zdravého dospělého člověka.

Dvacáté první století se svou digitální revolucí stále více komplikuje získávání dostatečného množství spánku, především kvůli potřebě být neustále připojen. Weil je však velkým zastáncem celostních dýchacích technik, které mají pomoci zvítězit nad stresem, úzkostí a nespavostí. Věří, že všech těchto potíží se můžeme zbavit díky jednoduchému dechovému cvičení. Na své webové stránce uvádí: „Dýchání silně ovlivňuje fyziologii i psychické procesy, včetně nálad. Pouhým zaměřením pozornosti na dech, aniž bychom se ho jakkoli pokoušeli měnit, se můžeme přiblížit ke stavu uvolnění.“

swimming-pool-2-1378264-640x480

Ze stejné úvahy vychází i ve svém známém „cvičení 4-7-8“, kterému se také říká „relaxační dech“ a pomáhá zlepšit spánek. Je inspirováno pránajámou, prastarou indickou praxí, jejíž název znamená kontrola dechu. Weil cvičení popisuje jako „přirozené sedativum pro nervový systém“, které tělo odlehčí do stavu klidu a uvolnění.

Weilova technika je skandálně jednoduchá, nezabere téměř žádný čas a dá se praktikovat kdekoli. Sestává z pěti kroků. Ačkoli cvičení můžete provádět v jakékoli poloze, doporučuje se nacvičovat ho v sedě s rovnými zády. Weil nabádá, abyste „umístili špičku jazyka na proužek tkáně hned nad vnitřní stranou horních předních zubů a ponechali ji tam po celé cvičení. Budete vydechovat ústy kolem jazyka. Pokud vám to připadá nepřirozené, zkuste trochu našpulit rty.“ Následuje postup v pěti krocích:

  1. Úplně vydechněte ústy a slyšitelně přitom vyfoukněte.
  2. Ústa zavřete a tiše se nadechněte nosem. V duchu přitom počítejte do čtyř.
  3. Zadržte dech a počítejte do sedmi.
  4. Úplně vydechněte ústy, slyšitelně vyfukujte a počítejte při tom do osmi.
  5. Toto je jeden dech. Nyní se znovu nadechněte a opakujte cyklus ještě třikrát, takže dohromady půjde o čtyři dechy.

Weil vyzdvihuje zadržení dechu na sedm vteřin coby nejdůležitější část procesu. Zadržení dechu totiž umožňuje kyslíku naplnit naše plíce a cirkulovat tělem. Právě tento děj má za následek uvolnění těla.

sleeping-baby-1439391-640x480

Skutečně tento trik funguje?

Jednoduché recepty na řešení problémů v řadě odborníků vzbuzují skeptické reakce, obzvlášť jde-li o tak odvážné tvrzení, jako že existuje trik na usínání, který zabere pouhých 60 vteřin. Weilovu dechovou techniku si vyzkoušela doktorka Michelle E. Gordonová, americká specialistka na akutní a nouzovou chirurgii. Dosvědčuje, že v jejím případě usnutí po jedné minutě cvičení nezafungovalo. Jak ovšem napsala v Medical Daily: „Dýchání na druhou stranu skutečně vyvolává pocit uvolnění a klidu. Učím ho své pacienty jako způsob, jak se uklidnit při úzkostech kolem operace a při pooperační úzkosti. Funguje to.“

Gordonová si myslí, že dechové cvičení je účinné, protože funguje na stejném principu jako meditace: Pomáhá lidem zklidnit mysl a pustit myšlenky, které zaměstnávaly jejich pozornost. Tajemství Weilova cvičení 4-7-8 spočívá ve dvouměsíčním nácviku techniky pravidelně dvakrát denně. Zdokonalujete se tak dlouho, až skutečně dokážete usnout už po minutě. Jakmile postup ovládnete, bude stále účinnější a dokonce vám pomůže zvládat úzkost a stres ve vašem životě. Brzy bude usínání stejná hračka jako hluboce se nadechnout.

Přidejte komentář