Diety

Dieta z Mayo kliniky: Program zaměřený na trvalou redukci váhy

Autor:   | 

Dieta z Mayo kliniky je rozdílný přístup zaměřený na redukci váhy. Jedná se o životní styl, který vám může pomoci udržet si zdravou váhu po celý život.

Dieta z kliniky Mayo je program věnující se redukci váhy a životnímu stylu, který byl navržen odborníky ve zdravotnictví ve slavné Mayo klinice v USA. Tato dieta je celoživotním přístupem ke zlepšení zdraví a udržení si zdravé váhy. Dieta z Mayo kliniky využívá tzv. Pyramidu zdravé váhy Kliniky Mayo jako průvodce, díky němuž si můžeme vybírat správné jídlo a fyzickou aktivitu.

Cíl diety z Mayo kliniky

Cílem diety z Mayo kliniky je pomáhat shodit přebytečnou váhu a nalézt takový způsob stravování, který vám bude vyhovovat celý život. Dieta z Mayo kliniky se vás snaží naučit, jak si vybírat zdravá jídla a porce a jak si osvojit zdravé životní návyky, které vám pomohou si udržet zdravou váhu po celý život. Podle diety z Mayo kliniky mohou zdravé změny ve stravování a cvičení snížit riziko zdravotních problémů souvisejících s váhou, jako je například cukrovka, onemocnění srdce, vysoký krevní tlak nebo spánková apnoe (spánková porucha).

skok-divka-2

Proč držet dietu z Mayo kliniky

Můžete si zvolit dietu z Mayo kliniky, protože:

  • Se vám bude líbit skladba a množství jídla obsažené v této dietě.
  • Si chcete vylepšit své běžné stravovací návyky.
  • Se chcete naučit, jak zanechat špatných návyků a jak si osvojit návyky zdravé.
  • Si chcete doporučenými jídly zlepšit zdraví a snížit zdravotní rizika.
  • Hledáte dietní program, podle kterého se budete moci stravovat celý život.
  • Chcete držet dietu, která byla vyvinuta odborníky v oblasti zdravotnictví.

Před zahájením jakékoliv redukční diety ji nejprve konzultujte s vaším lékařem, obzvláště trpíte-li jakýmikoliv zdravotními problémy.

Podrobnosti diety z Mayo kliniky

Dieta z Mayo kliniky je oficiální dietou této kliniky a je založena na výzkumu a zkušenostech kliniky. Podrobnosti jsou popsány v knize, která byla publikována roku 2010 pod stejným názvem. Dieta klade důraz na celostní zdraví, nejen na stravování, abyste dosáhli úspěšné a trvalé kontroly nad svou váhou. Také zdůrazňuje, že nejlepším způsobem, jak zvládnout svou váhu, je změna životního stylu a osvojení si nových zdravých návyků. Dieta z Mayo kliniky může být přizpůsobena vaším individuálním potřebám a situacím, nejedná se tedy o přístup, který platí univerzálně pro každého.

Dieta z Mayo kliniky má dvě důležité součásti:

  • Shoďte to! Tento dvoutýdenní slogan vás nastartuje k redukci váhy. Zdravým způsobem shodíte 2,7 až 4,5 kilogramů. V této fázi se můžete soustředit na své návyky. Naučíte se, jak si přidat pět zdravých návyků, zbavit se pěti nezdravých návyků a jak si osvojit dalších pět zdravých návyků navíc. Tato fáze také zahrnuje nejméně 30 minut fyzické aktivity nebo cvičení za den.
  • Žijte tak! Tato fáze je celoživotním přístupem ke stravování a zdraví. V této fázi se naučíte více o svých stravovacích volbách, velikostech porcí, plánování jídel a držení se zdravých návyků. Stále budete redukovat svou váhu frekvencí 0,5 až 1 kilogram za týden, dokud nedosáhnete své cílové váhy. Osvojenými zdravými návyky si pak můžete cílovou váho trvale udržet. V této fázi se také naučíte, jak si cílovou váhu stanovit a jak si udržet dlouhodobé stravovací návyky. Pravidelná fyzická aktivita zůstává nadále i v této fázi důležitou součástí.

Dodržujte Pyramidu zdravé váhy z Mayo kliniky

Základem diety z Mayo kliniky je Pyramida zdravé váhy z Mayo kliniky. Pyramida znázorňuje důležitost vyváženosti mezi cvičením a zdravým stravováním.

Jezte zdravá jídla a porce

Základ Pyramidy zdravé váhy klade důraz na štědré porce zdravých jídel, která obsahují malé množství kalorií na velké množství jídla, obzvlášť ovoce a zeleniny. Zdravá jídla v přiměřeném množství vytváří zbytek pyramidy, která dává přednost volbě celozrnných sacharidů, zdravých zdrojů bílkovin, jako jsou například luštěniny, ryby, nízkotučné mléčné výrobky a nenasycené tuky. Dieta z Mayo kliniky vás naučí, jak odhadnout velikost porce a jak si naplánovat jídlo. Tato dieta neklade důraz na počítání kalorií a nevyžaduje, abyste ze své stravy vyloučili určitá jídla.

Zvyšte svou fyzickou aktivitu

Dieta z Mayo kliniky propaguje pravidelnou fyzickou aktivitu a cvičení a také zdravé stravování. Pokud jste aktivní, vaše tělo využívá kalorie potřebné k vykonávání aktivity, a tím pomáhá spalovat váš příjem kalorií. Pokud jste byli zatím spíše neaktivní nebo pokud máte zdravotní problémy, konzultujte nejprve s vaším lékařem, než začnete s novou fyzickou aktivitou. Většina lidí může nejprve začít s pěti nebo desetiminutovým cvičením a postupně tento čas prodlužovat.Dieta z Mayo kliniky

Dieta z Mayo kliniky doporučuje denně alespoň 30 minut mírně náročného cvičení anebo ještě více cvičení pro další zdravotní přínosy. Mírně náročná aktivita nebo cvičení by mělo navýšit váš srdeční tep a rychlost dýchání a měli byste se při něm mírně zpotit. Příkladem tohoto mírně náročného cvičení je rychlá chůze nebo práce na zahradě, která vám umožňuje neustálý pohyb.

 Typický jídelníček podle diety z Mayo kliniky

Dieta z Mayo kliniky nabízí několik úrovní kalorií. Zde je příklad denního jídelníčku čítajícího 1 200 kalorií podle této diety:

  • Snídaně: jogurtový pohár (kelímek nízkotučného jogurtu smíchaný s jednou porcí ovoce).
  • Oběd: porce tuňáka a těstovinového salátu (smíchejte jednu konzervu tuňáka se 4 hrnky uvařených těstovin, 2 hrnky nakrájené mrkve a cukety a 4 polévkovými lžícemi nízkotučné majonézy – porce pro 4 osoby) a jeden menší pomeranč.
  • Večeře: třetina zhruba 30cm sýrové pizzy, zelený salát (2 hrnky listového salátu s polovinou hrnku nakrájených rajčat, červené cibule a hub) a 2 polévkové lžíce salátového dresinku bez tuku.
  • Svačina: malé nakrájené jablko.
  • Ke každému jídlu je vhodné pít nekalorický nápoj.

Přidejte komentář