Diety

Jak na zdravé návyky a jejich udržení

Autor:   | 

Ať už je Silvestr, den vašich narozenin nebo prostě obyčejný všední den, zdá se, že odhodlání změnit své návyky se u nás objevuje velmi často.

Možná se už příští pondělí rozhodnete přejít na veganskou stravu. Ten den se cítíte dobře a přitom si užíváte své tofu k obědu a ovocný salát k večeři. Nicméně v pátek půjdete ven se svými kolegy, kteří navrhnou skočit si na hamburgr, který se prodává jen přes cestu od vaší kanceláře. „Zasloužím si to,” řeknete si. „Celý týden jsem maso nejedla.”

A tak jen po pár dnech zlomíte své rozhodnutí. Je potom velmi pravděpodobné, že to vzdáte úplně. Získat novou motivaci začít znova může být obtížné, když máte po ruce tolik pokušení.

BRE142049 D

21 – ne úplně magické číslo?

Možná jste nikdy neslyšeli o doktorovi Maxwellovi Maltzovi, plastickému chirurgovi z 50. let, ale nejspíš jste zaslechli alespoň něco o jeho teorii, že zvykání si na určité podněty je proces, který trvá minimálně 21 dní.

Tato teorie byla však mnohokrát nesprávně vyložena a citována. Lidé začali zapomínat, že Maltz řekl: „zvykání na určité návyky je proces, který trvá minimálně 21 dní,” a zkrátili tuto teorii na verzi, která zní „trvá 21 dní, než si člověk zvykne na nové návyky.”

Skutečná věda za tvořením návyků

Phillippa Lally, výzkumná pracovnice na University College v Londýně, provedla studii „Jak jsou návyky tvořeny: Modelování tvoření návyků v opravdovém světě” za účelem zjistit, jak dlouho doopravdy trvá zvyknout si na nové věci.

Lally porovnala zkušenosti 96ti dobrovolníků, kterým byl zadán následující úkol: „Vyberte si aktivitu, kterou budete provádět opakovaně každý den (například vždy po snídani), po dobu dvanácti týdnů.”

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Výsledek byl, přinejmenším, zajímavý:

Doba, jak dlouho trvalo dobrovolníkům dosažení 95% automatizace osvojených návyků, se pohybovala v rozmezí 18 až 254 dnů. Výzkum tak poukazuje na značné rozdíly v tom, jak dlouho trvá, než lidé dosáhnou plného osvojení určité činnosti a zdůrazňuje, že tento proces může trvat velmi dlouhou dobu.

Kromě prokázání, že na teorii 21 dnů bylo jen málo pravdy, si výzkumný tým také všiml, že propásnutí ojedinělé příležitosti provést danou aktivitu nemělo žádný zásadní vliv na vytváření daného návyku.

Takže v podstatě nevadí, když se na 100 % nedržíte svého cíle. Je v pořádku věci zkoušet znovu a znovu, jelikož je to závazek k vytváření opravdových dlouhodobých změn, které mohu změnit váš život k lepšímu.

Osvojte si už dnes nový zvyk – nejen pro sebe, ale i pro planetu

Nízkosacharidová (či nízkokarbohydrátová) dieta je více než pouhý úlet či módní výstřelek: představuje významnou změnu toho, jak žijete svůj život a jaká činíte rozhodnutí, co se týče kupování a využívání potravin. Vyzkoušejte ji a zjistěte, jak se změnily vaše návyky. Společná výzva s vašimi přáteli je další možností, jak zůstat motivován, jelikož se můžete navzájem podporovat v krušných časech.

Přidejte komentář