Jídelníček

Jaké vitamíny a doplňky stravy jsou pro ženu nejdůležitější?

Autor:   | 

Zeptali jsme se výživového specialisty.

Otázka:

Je opravdu nutné brát vitamíny či jiné doplňky stravy nebo je lepší zaměřit se na konzumaci nutričně vyváženého jídla? Které prvky jsou pro ženu nejdůležitější?

Odpověď:

Vždy byste se měla snažit jíst potraviny s dostatkem živin, nicméně i tak je vhodné doplnit stravu o vitamíny a minerální látky. Jídlo by mělo být úplným základem vaší zdravé výživy – je to totiž nejefektivnější způsob, jak dodat nezbytné látky vašemu tělu. Příroda dokonale ukryla do mnoha potravin všechny důležité prvky. Některé z vitamínů existují v různých potravinách a v různých formách, proto musíme jíst všechno, abychom je do těla dostali komplexně. Existuje například osm různých forem vitamínu E, ale jen jedna jeho forma se dá vytvořit uměle (jde o alfa-tokoferol).

tangerine-1328576-639x497Snažte se pokrýt svou denní potřebu vitamínů a minerálních látek stravou; ale i tak můžete sáhnout po těchto doplňcích:

Multivitamíny/minerály

Základem pro dobré fungování vašeho těla je mít dostatek minerálů a vitamínů. Jsou levné – nemusíte za ně měsíčně utrácet tisíce korun, a pomohou vašemu tělu doplnit chybějící vitamíny nebo minerální látky, které nepřijmete ve stravě. Dejte si své vitamíny hned ráno při snídani a máte vystaráno na celý den. Ale myslete na to, že se nebudou dít zázraky; tento doplněk nemůže nahradit potřebné množství všech vitamínů a minerálních látek, které musíte získat ze stravy. Určitě však pokryje ty nejdůležitější.

Vitamin D

Tento vitamín můžete získat jak z potravin, tak i ze slunečního světla, ale ani tak ho ve vašem těle nemusíte mít dostatek. Ženy mají nižší hladinu vitamínu D než muži. A ženy, které žijí na severu nebo mají tmavší pleť, mají hladinu vitamínu D ještě o něco nižší. Výzkumy ukázaly, že dostatek vitamínu D snižuje riziko vzniku rakoviny prsu, takže se snažte doplnit váš jídelníček tak, abyste denně zkonzumovali 2 000 IU (jednotek) tohoto vitamínu. Tím se ujistíte, že dodáváte svému tělu dostatek a nebudete se muset vystavovat škodlivému slunečnímu záření.

vitamin-s-pill1-1259285-640x480

Železo

Ačkoliv nemusíte nezbytně doplňovat svůj jídelníček o železo, i tak je důležité postarat se o to, aby vaše tělo vždy mělo dostatečné množství tohoto prvku. Nebudete se cítit unavená, ve vašem těle bude optimálně využíván kyslík a váš imunitní systém bude dobře fungovat. Množství železa ve vašem těle, tedy váš hematokrit, je možné změřit standardními krevními testy. Až se příště zastavíte u svého lékaře, neváhejte si nechat odebrat krev a případně dodejte potřebné množství železa vašemu tělu.

Přidejte komentář