Zdravá výživa

Je dietní kola zdravá? A co ostatní sycené nápoje?

Autor:   | 

Nejčastější otázka, kterou lidé usilující o zhubnutí a zdravý životní styl řeší, zní: „Je dietní kola škodlivá?“ Je jasné, proč kolem této otázky panuje tolik zmatku a diskusí. Všichni dobře víme, že cukr je pro naše zdraví nebezpečnější než Darth Vader z Hvězdných válek, takže si myslíme, že dietní kola, která žádný cukr neobsahuje, může být dobrou volbou. Zároveň jsme ale slyšeli, že dietní kola je plná chemikálií, jako je např. aspartam, které mohou našemu tělu způsobit spoustu strašných věcí. To by tedy znamenalo, že dietní kola je pro nás nebezpečnější než Godzilla.

Čemu tedy máme věřit? Pomáhá nám nízký počet kalorií, kterým se dietní kola může pochlubit? Anebo z ní chemikálie a další přísady dělají nápoj, kterému bychom se rozhodně měli vyhnout? Je pro nás tedy dietní kola škodlivá? Odpověď zní: Jak se to vezme.

Po dietní kole netloustneme (alespoň ne přímo)…

Podle informací z důkladného a vyčerpávajícího článku na stránkách examine.com, dietní kola a další nápoje s nulovým obsahem kalorií samy o sobě přibírání na váze nezpůsobují.

je dietní coca cola škodlivá„Neexistují studie, které by ukazovaly na jakákoli dlouhodobá zdravotní rizika způsobená pitím dietních bublinkových nápojů. Dietní sycené nápoje nejsou škodlivé pro zdraví, kvalitu života a složení těla“ (dietní sycené nápoje jsou tu definovány jako sycené nápoje bez kalorií slazené aspartamem, sukralózou nebo jinými nekalorickými či minimálně kalorickými sladidly).

Konzumování menšího množství kalorií je v procesu hubnutí prvním krokem. Když si budete dávat dietní kolu místo klasické, výrazně tím snížíte svůj příjem kalorií za den. Pokud kolu pijete několikrát denně, můžete tím, že si vyberete dietní kolu, každý týden ušetřit tisíce přijatých kalorií.

O účincích umělých sladidel na fungování našich těl se vede velká diskuze, konkrétně na téma inzulinové rezistence apod. Tato studie ovšem naznačuje, že umělá sladidla v porovnání s obyčejným cukrem v uvolňování inzulinu nehrají větší roli.

Jak tomu máme rozumět? Jak chápat všechny ty výzkumy a informace o tom, že lidé v období popíjení dietní koly přibrali? Přestože dietní kola není za přírůstky na váze přímo zodpovědná, není ani nevinným kolemjdoucím.

…tenhle nápoj ale není žádný svatoušek

Dietní kola a jiné bublinkové nápoje jsou jako řidič, který čeká na lupiče po vyloupení banky, aby je odvezl pryč. Takový člověk přísně vzato banku nevyloupil, je ale vinen tím, že se akce zúčastnil.

sprite-1494424-639x852

Následující studie nám objasní, proč jsme slyšeli o tom, že dietní nápoje mohou způsobovat přibírání na váze:

„Ačkoli dospělí s nadváhou a obézní dospělí, kteří pijí dietní kolu, jedí podobné celkové množství kalorií jako ti, kdo pijí nápoje s cukrem, konzumenti dietních nápojů snědí významně vyšší množství kalorií pocházejících z pevné stravy, a to jak při hlavních jídlech, tak při svačinách,“ píše se ve výzkumné zprávě na serveru examine.com. Podobně americký expert Dr. Chris Ochner, který se zabývá výzkumem prevence a léčení obezity, říká: „Dietní kola nemůže za to, že jsou lidé tlustí. Problém je v tom, že příliš mnoho lidí jí příliš mnoho kalorií.“

Dietní kola sice přibírání na váze nezpůsobuje, její konzumace ovšem koreluje s nadváhou a špatným zdravím. Lidé, kteří ji pijí, mají pocit, že pro sebe udělali něco zdravého v oblasti nápojů (což skutečně udělali), a v důsledku toho celkově snědí jídlo s větším obsahem kalorií, než si představovali.

Proto často můžeme vidět v jídelnách rychlého občerstvení obří hamburger a velké hranolky v doprovodu velkého kelímku dietní koly. Podobné je to s lidmi, kteří mají vztek, že přibrali na bezlepkové dietě, přestože jejich jídelníček sestával z bezlepkových sušenek, dortíků, muffinů, palačinek a těstovin. Těmto lidem uniká smysl celého snažení.

french-fries-1540635-639x516

I když současný výskyt pití dietních nápojů a problémy s nadváhou ještě neznamená, že jedna věc způsobuje druhou, vypadá to, že dietní kola způsobuje jiné problémy než jenom větší obvod pasu. Konkrétně může vést k tomu, že podceníme množství jídla, které jíme, nebo nás ukolébá k falešnému pocitu bezpečí v oblasti zdraví a jídla. A z hlediska psychologie chování a návyků nás udržuje v potřebě „oslazovat si život“.

Podívejme se ještě na další myšlenku o dietních sycených nápojích, protože jsou dnes tak rozšířené, že se skoro považují za samozřejmost.

Co na to říkají alternativci?

Naše rada je velmi jednoduchá a přímočará: Nepijte sycené nápoje! Jsou příšerně nezdravé. Slazené nápoje (bublinkové, ovocné džusy atd.) mohou vést k přibírání, cukrovce, metabolickému syndromu a mnoha jiným potížím. Pokud bublinkové nápoje pijete, zkuste jich pít méně. Vypít dvě obří Kofoly denně prostě není dobrý návyk. Nemusíte se ale ze dne na den úplně změnit. Zkuste zítra vypít jenom jednu a půl.

Nicméně víme, že konzumovat hodně alkoholu nám také neprospívá, tak si dobře rozmyslete, kolik čeho budete pít, abyste nenarušili svůj zdravý životní styl. Pokud toužíte po bublinkovém nápoji, vybrat si místo obyčejného ten dietní může být dobrý začátek. Život je krátký a pokud vám jedna malá lahev dietní koly pomůže cítit se spokojeněji a odolat horšímu řešení, tak si ji dejte.

Každopádně nedoporučujeme pouze nahradit sycené nápoje jejich dietními alternativami, nic jiného nezměnit a čekat velké výsledky. Přemýšlejte o tom, proč pijete tolik bublinkových nápojů, ať už obyčejných nebo dietních. Pokud je to kvůli obsahu kofeinu, potom pití dietních nápojů může být pro začátek užitečné. Přečtěte si více informací o kofeinu, ale každopádně na tom budete mnohem lépe, když budete pít černý nebo zelený čaj.

Pokud bublinkové nápoje pijete kvůli závislosti na cukru, pak máte před sebou mnohem problematičtější návyk, ale i s ním se dá něco dělat. Zajímá nás dlouhodobé řešení, které hned tak něco nevrátí zpět, a dietní kola je jen přechodný trik pro mnohem hlubší problém; váš „zdrojový kód“ závislosti na cukru a kofeinu. Když se vám podaří napravit problém hned u zdroje, můžete sami sebe od sladkých nápojů a jiných umělých provizorních řešení postupně odlákat.

sugar-cube-1325425-640x400

Přestože změna z obyčejné koly na dietní je slušný krok správným směrem, opravdové řešení je přenastavit své tělo tak, aby se už nepotřebovalo honit za cukrem. Teprve pak můžeme s naší závislostí na cukru úplně skoncovat.

Bublinkové nápoje jsou pro zdraví jednoznačně špatné. Cukr je ale ještě horší. Dietní kola může být tedy přestupní stanicí mezi závislostí na cukru, potřebou sladkých nápojů a svobodou.

Přidejte komentář