Diety

Potraviny, kterým by se měly těhotné ženy vyhýbat

Autor:   | 

Potraviny, kterým by se měly ženy v těhotenství vyhýbat, jsou zároveň potravinami, kterých by se měl vyvarovat každý, kdo chce žít zdravě. Ale když je vývoj dítěte vázán na stravu matky, jsou hranice posunuté o trochu výš.

Nezdravé potraviny

Obecně byste se měla vyvarovat průmyslově zpracovaných potravin. Pokud nemůžete na obalu identifikovat polovinu ingrediencí, je pravděpodobně nejlepší takový produkt vůbec nekupovat. Vy a vaše dítě nepotřebujete přebytek soli, konzervačních látek a aditiv. Nicméně to, že je jídlo zdravé, neznamená nutně, že nemůže být rychlé. Nepotřebujete žádné rychlé občerstvení, protože nakonec je stejně tak jednoduché vzít si jablko místo toho, abyste si objednala hranolky.

Cukr

Měla byste také hlídat svůj příjem cukru. Během těhotenství omezte sladké nápoje a ostatní sladkosti. Příliš mnoho cukru ve vaší stravě nejen zvyšuje vaše riziko problémů s inzulínem a těhotenské cukrovky, ale může být i příčinou oslabení vašeho imunitního systému. Cukr totiž omezuje fagocytózu, která je v imunitním systému zodpovědná za zneškodňování choroboplodných bakterií.

tehotenstvi a jidlo

Nedostatečně tepelně upravené maso

Těhotenství není vhodná doba, kdy si dát krvavý steak nebo porci sushi. Bakterie, které se občas nacházejí v nedovařeném mase, mohou způsobit kontaminaci koliformními bakteriemi, toxoplazmózou a salmonelózou.

Nejlépe byste se měla vzdát i salámů. Mohou totiž obsahovat listerii, která může způsobit i potrat. Pokud musíte jíst jakékoliv párky nebo balené maso, měla byste je vařit do té doby, než z nich jde pára, abyste zničila bakterie.

Ryby s vysokým obsahem rtuti

Bohužel jsou naše oceány znečištěné, a tak když větší ryba pozře menší, jejich znečištění se odrazí ještě více na jejich mase. Největším problémem je obsah rtuti, která se nachází v těchto rybách.

Nejčastějšími nositeli vysokého obsahu rtuti jsou mečouni, žraloci, královské makrely a štíhlice. I tuňáka můžete přidat na tento seznam, ale záleží na zdroji. Obecné pravidlo zní: čím je ryba menší, tím čistší má maso.

Nemyté ovoce a zelenina

Ujistěte se, že dokonale umyjete všechno ovoce a zeleninu, abyste smyla všechny pesticidy. Pokud je to možné, kupujte organické potraviny, abyste se tak vyhnula kontaminaci, která se může nacházet na komerčních produktech.

Vyhýbejte se syrovým výhonkům, jako je vojtěška, jetel, ředkvičky a klíčky mungo. Můžete je sice jíst, ale nejprve je důkladně povařte, abyste zničila bakterie.

vyvarovat se v tehotenstvi

Omezte kofein

U kofeinu bylo prokázáno, že dokáže prostoupit placentou a zasáhnout vaše miminko. Některé studie tvrdí, že kofein může hrát roli i při potratech, ale toto riziko hrozí jen při konzumaci více než dvou šálků kávy denně. Mnoho žen se pro větší pocit bezpečí vzdá kávy úplně. Nicméně pokud nedokážete fungovat bez ranního šálku kávy, klidně si ho vychutnávejte dál za předpokladu, že nepřesáhnete 200 miligramů za den.

Vyvarujte se alkoholu

O tomto bodu není třeba moc diskutovat. Žádné množství alkoholu se neukázalo jako bezpečná dávka pro dítě. Ženy, které během těhotenství konzumují alkohol, mají větší riziko potratů a porodů mrtvého dítěte. I střídmé pití může mít vliv na vývoj dětského mozku. Příliš mnoho alkoholu během těhotenství má dokonce za výsledek fetální alkoholový syndrom, který může způsobovat deformaci obličeje, srdeční defekty a mentální retardaci.

Záleží na vaší volbě

Těhotenství je pro život ženy velmi speciálním obdobím. Avšak je to i obdobím, kdy volby ženy ovlivňují život ještě druhé osůbky. Jeden z nejlepších způsobů, jak si zajistit zdraví dítěte, je využít každou šanci pro zdravý začátek jeho života.

co nejist v tehotenstvi

Ve skutečnosti právě teď vědci studují vliv matčiny stravy během těhotenství na epigenetiku. V nedávné době vzniklo celé nové odvětví nutrigenomiky, aby studovalo účinek stravy na genové exprese. I když toto není předmětem článku, vědci zjišťují, že živiny, které dítě dostává při vývoji během raného dětství, mohou změnit jejich strukturu DNA. Což nadále dokazuje důležitost stravy nejen při prevenci nemocí, ale také při vytváření budoucího života na buněčné úrovni.

I s neustále novými studiemi však zůstávají některé věci stejné. Celá století fungovala strava složená z čerstvých a nezpracovaných jídel. Pokud budeme i nadále jíst potraviny v jejich přirozené formě, neupravené komerčním způsobem, reklamou, ziskovostí, růstem prodeje nebo vyššími výnosy, naše děti by měly být v pořádku.

Přidejte komentář