Diety

Přehled zdravých diet pro ženy

Autor:   | 

Nárazová dieta. Detox. Půst. Zeptejte se svého doktora, co si myslí o tomto způsobu snižování váhy, a setkáte se s rezolutním: „Ne“. Obecně řečeno, tyto diety nejsou zdravé. Nepouštějte se do hubnutí bez vyváženého životního stylu, tj. výživných jídel, pravidelného cvičení a zdravého postoje ke stravování obecně. Existují dobré diety. Zde je deset těch, které schválili lékaři a i vědci potvrdili, že fungují.

1. Dieta z kliniky Mayo

Lékaři tuto dietu doporučují, protože byla vytvořena známou a důvěryhodnou klinikou Mayo. Během prvních dvou týdnů ztratíte přibližně 4,5 kg a to tím, že upravíte svůj životní styl, tj. zbavíte se špatných stravovacích návyků a budete denně alespoň 30 minut cvičit. V podstatě je potřeba vzdělat se v oblasti výběru vhodných potravin a optimální velikosti porcí a získat základní informace v oblasti konzumace potravin. V druhé fázi diety budete nadále hubnout (přibližně 0,5-1kg za týden) a díky tomu získáte důvěru ve funkčnost diety. Naučíte se totiž, že se dá hubnout i v dlouhodobém horizontu – díky kombinaci správné stravy a cvičení.

2. DASH dieta

Důvod, proč vznikla tato dieta, byl ten, že mnoho lidí se po tomto způsobu stravování začalo cítit lépe. Hubnutí bylo jen vedlejším efektem. DASH dieta má za cíl snížit krevní tlak (bez léků), a to pomocí konzumace zdravých tuků a malého množství sodíku (jen 3 300 mg denně). Bylo prokázáno, že snižuje riziko vzniku rakoviny, srdečních onemocnění a cukrovky. Dle časopisu US News & World Report je nejlepší metodou hubnutí od roku 2011 až do roku 2014. Jelikož tento způsob stravování však nevznikl primárně jako dieta, bylo potřeba způsob konzumace potravy přepracovat, aby bylo dosaženo ještě lepších výsledků. Jídelníček je sestaven tak, že konzumujete zejména zdravé proteiny, ovoce, zeleninu, mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku nebo nízkotučné. Pokud k tomu přidáte ještě ořechy, fazole a semínka, budete na tom dle výzkumu ještě o něco lépe. Budete-li dodržovat tyto zásady stravování, budete se cítit báječně, protože vás nečekají výrazné změny co se  pocitu hladu nebo chutí týče.

yin-yang-beans-1329368-639x542

3. Dieta dle Dr. Bernsteina

Tato dieta je ve své podstatě zdravotním programem, který se provádí pod dohledem. Zdravotní sestra nebo lékař bude sledovat váš zdravotní stav, aby se ujistili, že případné změny v tělesné hmotnosti, množství cholesterolu v krvi, krevního tlaku nebo výskyt cukrovky, se dají zvládnout držením této diety. Základem je jídelníček poskládaný z přírodních potravin obohacený o doplňky stravy. Cílem je vytvořit z této diety dlouhodobě udržitelný životní styl, aby nebylo potřeba stále zkoušet různé typy diet.

4. Středomořská strava

Kdo by nechtěl žít tak, jak žijí lidé u Středozemního moře? Středomořská strava je jedním z nejvíce zkoumaných druhů diet. Je to v podstatě opačný způsob stravování, než na jaký jsme zvyklí: je potřeba zaměřit se více na příjem bílkovin a zeleniny, než výrobků z mouky a mléka. Dieta byla založena na skutečnosti, že v šedesátých letech byla průměrná délka života lidí na Krétě a na jihu Itálie jedna z nejdelších na světě a že úmrtnost lidí postižených ischemickou chorobou srdce, některými druhy rakoviny a jinými chronickými chorobami souvisejícími s výživou patřila mezi nejnižší. Podle nedávné studie v časopisu American Journal of Clinical Nutrition je výživová pyramida skutečně zdravým způsobem stravování. Hlavní zdroje potravin jsou totiž podle ní na rostlinné bázi, proto dokonce i dezerty jsou chápány jako zdravé. Všechny živočišné i rostlinné tuky obsažené v potravinách jsou do určité míry pro tělo vhodné, např. olivový olej, sýr a jogurt, ryby a drůbež (vejce a červené maso se jí jen zřídka). Díky tomu je množství nasycených tuků v těle nízké a celkové množství tuků průměrné. Pyramida popisuje dietu, ​​která je zajímavá svou chutností a pozitivním přínosem pro zdraví.

olives-1543885-639x584

5. Hubnoucí dieta

Velkou popularitu získala dieta zaměřená na pevnou stravu, přičemž její uživatelé konzumují všechna jídla s ovocem, zeleninou, bílkovinami nebo jedí dokonce i celá zrna. Zároveň se mistrně naučí určit správnou velikost porce, dozví se něco o motivaci a informacích z prostředí výživy. Existují knihy věnované této dietě, které vás posunou blíže k vašim cílům.

6. Vegetariánská dieta

Tento druh stravování nebyl nikdy přímo chápán jako dieta; vegetariánská strava měla spíš nálepku zdravého životního stylu. Tím, že nejíte maso a výrobky z něj, přijímáte méně kalorií a tak i méně pro tělo nevhodných tuků. Jde o altruistický životní styl, na který přistupují lidé nejčastěji z důvodů fyzických, tj. kvůli své postavě. Studie v časopise Obesity sledovala pacienty na redukčních dietách a ty, co jedli vegetariánskou stravu a srovnávali jejich výsledky. Vegetariánská skupina dokázala takto jíst delší dobu (minimální jeden rok) v porovnání s hubnoucí dietou (1 až 3 měsíce) a navíc jim tento druh stravování nevadil a ani neomezoval jejich výběr potravin. Výzkumníci tvrdí, že vegetariáni by měli projít výzkumnou studií pro léčbu obezity.

pom-seeds-1322160-639x565

7. Glykemická dieta

Tuto dietu předepisují lékaři obvykle těm lidem, kteří si potřebují hlídat hladinu cukru v krvi. Tento systém je založen na tom, že jednotlivé potraviny různě zvyšují hladinu glukózy v krvi. Pokud začnete konzumovat potraviny se středním nebo nízkým glykemickým indexem, budete se cítit dobře a nebude potřeba zkoušet dietu, při níž máte pocit, že jedete na horské dráze. Nedávná studie v časopise Pediactrics zanalyzovala dopady jídel s vysokým glykemickým indexem na obézní pacienty a zjistila, že vyvolávají přejídání. Kontrolujte si hodnotu tohoto indexu na potravinách, které jíte.

8. Lékařská dieta

Vše je vlastně obsaženo v názvu, ale přece jen vám dáme nějaké bližší informace. Plán zahájení úbytku vaší hmotnosti bude probíhat pod dohledem lékaře a na základě jeho doporučení, aby bylo možné změnit způsob, jakým se stravujete. Dr. Travis Stork slibuje, že je velmi jednoduché tuto dietu dodržovat. Je možné vytvořit i dlouhodobý plán a dá se použít jak pro vegetariány, milovníky masa, tak i pro ty, co vařit moc neumí.

9. Výživová pyramida

Diety, nebo spíše taková doporučení pro stravování, Výživová pyramida a Zdravý talíř byly vytvořeny zastupiteli vlády jako průvodce k tomu, jak zdravě jíst a přitom hubnout. Zejména zdravý rozum vám říká, které potraviny jsou zdravé, jaká je správná velikost porcí a co obsahuje vyvážená strava. Ale tady to nekončí. Je potřeba ještě pohyb. Vědci z Harvardské university tvrdí, že jde o energetickou bilanci: úbytek hmotnosti = kalorie dovnitř – kalorie ven.

vegetables-basket-1460409-640x480

10. Moučná dieta

Ne všichni doktoři mají pocit, že mouka je zabiják. Dr. David Katz vytvořil dietu založenou právě na konzumaci různých druhů mouky, protože mouka povzbuzuje chuť k jídlu a posune vás blíže k dosažení povitu plnosti; představte si typický rodinný oběd – jste nacpaní k prasknutí, ale stále se tam ještě najde místo pro dezert. Tato dieta vám dovolí ovládat chutě na slané, sladké a další. Samozřejmě chápeme vaši chuť k jídlu a potřebu sytosti; tato strava však zmanipuluje hlad právě prostřednictvím potravin, co jíte – zdravá a vyvážená dieta. To zní přece sladce, ne?

Přidejte komentář