Hubnutí

Váha vs. svalová hmota: Na co se zaměřit při hubnutí?

Autor:   | 

Jak často se vážíte? Kolísá číslo na stupnici tak frekventovaně, že cítíte zklamání se svým pokrokem? Skutečná hmotnost má však hodně co do činění s tím, kolik tuku a svalové hmoty máte v těle. V tomto článku vám objasním otázky ohledně poměru tuku a svalů, abyste se už dál nemuseli honit za „dokonalým číslem“!

Minulý týden při nakupování se mě jedna žena zeptala na mou váhu. Ale najednou jsem opravdu nevěděl, co říci, když její reakce byla „Wow, to je celkem dost, na to kolik měříte.“ Pohotově jsem zareagoval, že to je „protože svalová hmota váží více než tuk,“ ale rychle jsem to musel objasnit, protože tento výrok může být zavádějící. Kilogram svalu váží přece stejně jako kilogram tuku, ale svalovina zabírá v porovnání s tukem ve vašem těle méně místa. To znamená, že i když nejsem příliš vysoký, tak vážím mnohem víc, než lidé většinou očekávají, že uslyší. Mé tělo zkrátka obsahuje velký podíl svalové hmoty a relativně nízké procento tělesného tuku.

man-and-muscles-1426099-640x480

Poté jsem se ale začal ptát sám sebe, proč jsem se při zmíněné otázce stal najednou tak citlivý na to konkrétní číslo na stupnici váhy. Napadlo mě, zda se ostatní lidé cítí stejně, když se jich někdo zeptá na váhu. Vypadá to, že jsme silně ovlivněni tím, co si jiní lidé, a také média, myslí. Je to tak, že se nás všichni snaží přesvědčit, že vážit méně, je pro nás jaksi lepší. Čím méně vážíte, tím zdravější jste – ale to prostě není pravda. Zdraví a pohodu nelze měřit jen číslem na váze.

Rozhodl jsem se zeptat se svých přátel na jejich vztah k těmto číselným hodnotám. Má předtucha byla správná, ženy mají pocit, že jsou šťastnější, pokud je číslo na stupnici nižší. Několik žen také připustilo, že i když už jsou na své „zdravé cílové hmotnosti,“ tak jsou přesto rády, když kila nadále ztrácí. Na druhou stranu u mužů se zdálo, že jsou méně zaujatí přesnou váhou, ale více se zajímají o to, jak se cítí. Mnozí přiznali, že jako měřítko toho, jestli jejich hubnoucí plán funguje, používali pásek u kalhot a to, nakolik jej dokáží posunout.

belt-leather-belt-1187199-638x534

Mé dotazování lidí na jejich váhu a na to, jak se s ní cítí spokojeni, mě přivedlo k nápadu uvést fakta na pravou míru. Hmotnost je jednoduše číslo a samo o sobě mnoho neznamená.

To, že přesunete svou pozornost na budování svalové hmoty, může být z mnoha důvodů ve skutečnosti nesmírně užitečné.

Tím, že se soustředíte na vytváření svalové hmoty, získáváte sílu a znamená to také, že jste spíše fit než jen prostě štíhlý. Mnoha lidem pochopení, že jejich cílem je cítit se zdravý a vypadat dobře, pomáhá začlenit pravidelné cvičení do svého života – a já si navíc myslím, že je lepší, když si lidé užívají pohyb, než aby se trápili restriktivními dietami.

Pokud se snažíte změnit složení svého těla, tak cílem cvičení by měla být snaha omezit ztrátu svalů, což je často mylně považováno za hubnutí. Nechcete přece přijít o zdravou svalovou hmotu. Cvičení a konzumace vyvážené stravy bohaté na bílkoviny vám může pomoci splnit tento úkol.

Snaha snížit tělesný tuk, zvýšit objem svalů, zúžit pas a zlepšit celkový vzhled i pocit pohody je mnohem lepší cíl, než pouze usilovat o nižší čísla na stupnici váhy. Zkuste toto zábavné cvičení pro budování svalů, které můžete dělat třeba během toho, kdy si vaše děti hrají na hřišti!

playground-2-1501549-640x480

Trénink pro posílení svalů

Začněte 10 minutovou rozcvičkou dle vašeho výběru. Chůze a protažení je ideální způsob, jak rozproudit krev.

  1. kolo:
  • 8 přítahů (například na prolézačkách)
  • 12 dřepů
  • 8 kliků (pokud možno, tak s pomocí lavičky v parku)
  • běh po dobu 30 sekund
  1. kolo:
  • 12 přítahů (například na prolézačkách)
  • 15 dřepů s výskoky, přitom skákejte dopředu tak daleko, jak můžete
  • 12 kliků (pokud možno, tak s pomocí lavičky v parku)
  • sprint po dobu 60 sekund

Po každém kole odpočívejte 1-2 minuty. Snažte se provádět celkem 3 opakování celého cvičení.

Toto cvičení je zaměřeno na tvorbu svalů, tak si ho užívejte a udržte si nadšení a energii tak dlouho, dokud nedosáhnete svých osobních cílů. Především mějte na paměti, že zdravé tělo nejsou jen čísla, které vidíte na stupnici váhy.

Přidejte komentář