Hubnutí

Vychutnávejte si své jídlo a hubněte

Autor:   | 

Můžete hubnout díky tomu, že si vychutnáváte své jídlo? Výzkumy říkají jasné ANO! Lidé se v dnešní době snadno a často chytí do pasti konzumace jídla bez přemýšlení a vychutnávání. Jejich trávící trakt se v té situaci stává úschovnou. Požitek a radost z jídla zmizí. Lidé pod stresem navíc často sáhnou po jídlu, které se neřadí do kategorie nejzdravějších potravin. Stresový hormon cortisol zmate mozek i chuťové buňky a způsobí, že lidé touží po cukru, sacharidech a vlastně všem, co se dá sníst. Cortisol tím v konečném důsledku přispívá k vytváření tukových zásob.

Výzkumy dokazují, že pomalá konzumace jídla vytváří biochemické změny v těle, které se projeví na chuti k jídlu a na tom, že se člověk cítí sytě ještě dlouho po jídle. Ti, kteří si uvědomují, co jí a jídlo si užívají, jsou klidnější, méně vystresovaní a většinou mají nižší váhu, větší chuť k životu, předcházejí chronickým onemocněním a hlavně mají zdravý a pozitivní vztah k jídlu.

quick-lunch-1459923-639x746

Uvědomělá konzumace jídla se projevuje tím, že člověk nemusí sníst tolik jídla, aby se cítil sytě. Uvědomělé stravování vám pomůže uvědomit si, že vy sami můžete určit, jestli máte skutečně hlad nebo jde pouze o psychický stav, který může za vaši touhu po jídle. Toto uvědomění je silným nástrojem. Dobrou zprávou je, že i když nejste mnich a jste jen „pouhý smrtelník” můžete z uvědomělé konzumace profitovat.

Tady je 7 tipů, jak můžete cvičit a využívat uvědomělou konzumaci jídla díky tomu, jak a co jíte:

  1. Týden si zapisujte všechno, co sníte, abyste měli přehled o tom, co komzumujete, v jakých podmínkách a situacích (tj. za jakého psychického rozpoložení, společenské situace apod.) a o stresu, kterému jste zrovna vystaveni. Uvědomte si, co cítíte, jakým emocím a situacím jste vystaveni. Tak se budete moci zpětně ohlédnout a do jisté míry analyzovat váš vztah k jídlu.
  2. Když jíte, vypněte televizi. Na chvíli zapomeňte na počítače, chytré telefony. Věnujte se jen jídlu, jeho chuti, vůni.
  3. Vždycky mějte v záloze něco, na co se můžete těšit. Možná je to klidné posezení u hrnku čaje, možná 15ti minutová procházka.
  4. Kousejte pomalu, žvýkejte a znovu si kousněte, až poté, co spolknete předchozí kousek. Zdá se to jako maličkost, ale vážně – zakažte si znovu nabrat na vidličku dřív, než sníte to, co tam bylo předtím.
  5. Začněte dodržovat své interní pravidlo, že nikdy nebudete jíst za chůze či vestoje. Když jíte, sedněte si k tomu a soustřeďte se – díky tomu váš mozek skutečně zaznamená, že jíte, a vy v konečném důsledku sníte méně. Jídlo za volantem taky nedoporučujeme.
  6. Trénujte – hluboce se nadechněte, uvědomte si své prostředí a vychutnejte si chuť a konzistenci jídla.
  7. Jezte pomalu – když jste ve stresu a spěchu, házíme do sebe jídlo, aniž bychom mu věnovali pozornost. Mozek potřebuje 10-15 minut, aby si uvědomil, že je žaludek plný a aby vám dal signál, že už dál nemusíte jíst. Když jíte, věnujte tomu pozornost. Prospějete tím svému zdraví, váze i kvalitě  a délce svého života.

happy-new-year-1443942-640x480

Přidejte komentář